ԱՄՆ-ի հատուկ դեսպանորդ Սթիվ ՈՒիտկոֆը թույլատրելի է համարել Աբրահամի համաձայնագրերի ընդլայնումը, նշելով, որ Հայաստանն ու Ադրբեջանը կարող են միանալ դրանց ապագայում։ «Մենք կարծում ենք, որ շատ, շատ մոտ ենք այդ երկրներում հակամարտությունների վերջնական լուծմանը։ Ես կարծում եմ, որ երկուսն էլ կարող են ցանկանալ միանալ Աբրահամի համաձայնագրերին»,- ասել է Ուիտկոֆը։ ԱՄՆ-ի հատուկ ներկայացուցչի խոսքով՝ սա շատ կարևոր նախաձեռնություն է երկրի նախագահ Դոնալդ Թրամփի համար, և նա հավատում է դրան։               
 

Վաշինգտոնը կոնկրետ խնդիր է լուծում

Վաշինգտոնը կոնկրետ խնդիր է լուծում
22.06.2012 | 14:00

Կովկաս-կասպյան տարածաշրջանում նավթի ու գազի արդյունահանման և մատակարարման խոշոր համակարգի ստեղծման հետ կապված խնդիրները, ինչպես հայտնի է, լուծվում էին բավական երկար և դժվարությամբ, ինչը կապված էր ոչ միայն քաղաքական, այլև տնտեսական հարցերի հետ: Եվ այժմ արդեն դժվար է ասել, թե որ խնդիրներն են ավելի բարդ եղել: Համենայն դեպս, թե՛ այդ նախագծի իրականացման հենց սկզբից, թե՛ հիմա միանգամայն հասկանալի է, որ տնտեսական պայմանները բավական խոցելի են, և նախագծերը չափազանց քաղաքականացված են: Այն ամենը, ինչ կապված է այդ նախագծերի հիմնավորման հետ, վաղուց «քաղաքացիության իրավունք» է ստացել և արդեն քրեստոմատիական է դարձել քաղաքական գրականության մեջ: Այսինքն, Բրիտանիան և ԱՄՆ-ը ծրագրել են ստեղծել այլընտրանքային վառելիքամատակարարման համակարգ, նպատակ ունենալով բարձրացնելու համաշխարհային էներգետիկ համակարգի ճկունությունն ու կայունությունը, ընդ որում, Կասպից ծովի ավազանում և Հարավային Կովկասում այդ նախագծերի արդյունավետությունը գնահատվում է ընդհանուր էներգետիկ ռազմավարությամբ և ոչ թե տվյալ մասնավոր դեպքով: Այդ առաջադրանքի իրականացման համար «ԲՊ» ընկերության, որպես շարժիչ ուժի, ընտրությունը բացատրվում է մի շարք գործոններով, նախ և առաջ նրանով, որ ամերիկա-բրիտանական մտադրությունները ենթադրում էին պակաս «քաղաքական հուսալիություն» ունեցող ընկերություններին թույլ չտալ մոտենալ առաջադրանքի կատարմանը: Չնայած փորձագետների բերած բազմաթիվ փաստարկներին, թե «ԲՊ»-«ԱՄՕԿՕ» միավորման ստեղծումից հետո այդ ընկերությունն այլևս բրիտանական չէ, այնուամենայնիվ, այն մնում է որպես բրիտանական քաղաքականության կարևոր արտքաղաքական գործիք: «ԲՊ»-ի ղեկավարներն ու մի շարք պաշտոնյաներ բրիտանական վերնախավի կարևոր տարրն են: Այդ նախագծերին շատ ընկերությունների մասնակցության դեպքում, համապատասխան կոնսորցիումներում տնօրինելով ոչ գերակշիռ բաժնեմասին, «ԲՊ»-ն պահպանում է վերահսկողությունը նավթի ու գազի արդյունահանման և մատակարարման ամբողջ համակարգի նկատմամբ: Իհարկե, ընկերությունը մեծ ազդեցություն է գործում ինչպես Մեծ Բրիտանիայի, այնպես էլ Հարավային Կովկասում ԱՄՆ-ի քաղաքականության վրա, թեև այդ ազդեցությունը պետք չէ գերագնահատել: Հետաքրքրություն է ներկայացնում նաև այն, որ «ԲՊ»-ն, նախ և առաջ, առևտրային ընկերություն է, և նրա շահերը երբեմն չեն զուգադիպում ԱՄՆ-ի քաղաքական շահերին, որոնք, առաջին հերթին, առնչվում են բնական պաշարների վերահսկողության խաղերին, բայց ամենևին չեն սահմանափակվում միայն դրանցով:
«Բրիտիշ պետրոլեում» ընկերության դիրքորոշումն ամերիկյան ռազմական ծրագրերի առնչությամբ ոչ միշտ է արտացոլում ԱՄՆ-ի քաղաքական շահերը, և հաճախ ընկերությանը խիստ նյարդայնացնում են նրա մտադրությունները տարածաշրջանում: Բրիտանական վերլուծաբանները կարծում են, որ Հարավային Կովկասում, Կասպյան ավազանում և Կենտրոնական Ասիայում ամերիկյան ռազմական ներկայությունը կրում է չհամակարգված ու ժամանակավոր բնույթ: ԱՄՆ-ը չունի այդ տարածաշրջաններում իր ռազմական ներկայության կիրառման պարզորոշ նպատակներ ու խնդիրներ: Աֆղանական խնդիրը և էներգահաղորդուղիների պաշտպանության հարցը բավարար հիմնավորված փաստարկ չեն ամերիկյան ռազմական ներկայության պահպանման, առավել ևս, ուժեղացման համար: Մասնավորապես, «ԲՊ» ընկերությունը համարում է, որ Ադրբեջանում ամերիկյան ռազմական ներկայությունը ոչ մի առնչություն չունի նավթամուղների պաշտպանության հարցի հետ: Բրիտանական ռազմական վերլուծաբանները կարծում են, որ ԱՄՆ-ի համար շատ բարդ է հիմնավորել իր ռազմական ներկայությունն այդ տարածաշրջաններում, առանց հստակ նպատակների ու խնդիրների մշակման: Եթե դա չարվի, ապա ԱՄՆ-ը խնդիրներ կունենա ոչ միայն Ռուսաստանի ու Չինաստանի, այլև տարածաշրջանի պետությունների հետ հարաբերություններում:
«Բրիտիշ պետրոլեում» ընկերության վերլուծական խորհրդի ղեկավար Ջոն Գերսոնը պնդում է, որ ղարաբաղյան և Հարավային Կովկասի մյուս խնդիրները, իհարկե, որոշակի սպառնալիք ներկայացնում են էներգամատակարարման ուղիների համար, բայց «ԲՊ»-ն դա չի համարում էական վտանգ: Նույն կարծիքին են սպառնալիքների գնահատման առաջատար մասնագետ Քեթ Մելինսոնը, բրիտանական զինվորական քաղաքագիտության հիմնադիրներից մեկը` Չառլզ Բլոնդին, ինչպես նաև ԱՄՆ-ի ու Մեծ Բրիտանիայի մի շարք այլ առաջատար մասնագետներ: Ընդհանուր առմամբ, ղարաբաղյան խնդրի դերը Հարավային Կովկասի նավթային նախագծերի հանդեպ սպառնալիքների գնահատման գործում կարելի է բնութագրել հետևյալ կերպ. թեև կան որոշ սպառնալիքներ, սակայն այդ նախագծերի իրականացումից ստացվող եկամուտներն ու առավելությունները լիովին ծածկում են դրանք և Ադրբեջանի կողմից ղարաբաղյան գործոնի չարաշահման հույսեր չեն թողնում:
«ԲՊ»-ի կողմից Ադրբեջանի շահերի պաշտպանության խնդիրը մշտապես արծարծվում է վերլուծաբանների շրջանում, քանի որ Ադրբեջանի շահերի պաշտպանության գործում «ԲՊ»-ի դերի ըմբռնումը շատ կարևոր է ղարաբաղյան խնդրի ընդհանուր վերլուծության տեսակետից: «ԲՊ»-ն անմիջականորեն չի զբաղվում ղարաբաղյան հարցում Ադրբեջանի շահերի պաշտպանությամբ, Ադրբեջանն ինքն էլ այդ հարցով չի դիմել ընկերության ղեկավարությանը: Դրա պատճառն այն է, որ նման դիմումը «ԲՊ»-ի կողմից կգնահատվեր որպես սպառնալիքների մեծացում, և ընկերությունը կառաջարկեր ավելացնել իր շահաբաժինը ստացվող եկամուտներից: Դրա հետ մեկտեղ, կարծիք կա, որ հնարավոր է առաջիկայում Ադրբեջանը նման խնդրանքով դիմի «ԲՊ»-ին: Ամենայն հավանականությամբ, այդ դեպքում ընկերությունն այդ առաջարկությունը կընդունի և կփորձի սատարել Ադրբեջանին, բայց հազիվ թե դա էական արդյունք տա: Ամերիկյան ու եվրոպական լոբբիստական աջակցություն ձեռք բերելը շատ դժվար է, իսկ բրիտանական քաղաքական դաշտը չափազանց նեղ է: Առհասարակ, «ԲՊ»-ն ձգտում է ամեն կերպ խույս տալ հայկական խնդիրների հետ կապված գործերին միջամտելուց: Միաժամանակ, Ադրբեջանում առկա շահերի հետ կապված նավթային ընկերությունները, այնուամենայնիվ, ձգտում են Ադրբեջանին ցույց տալ իրենց բարեհաճ վերաբերմունքը: Որոշ խաղաղարար ծրագրերի նրանց մասնակցությունն ակնհայտ է: Հնարավոր է, Հայաստանի և Ադրբեջանի հասարակայնության «ներկայացուցիչների» միջև հանդիպումների մի մասը կամ մեծ մասը կազմակերպվում ու ֆինանսավորվում են այդ ընկերությունների կողմից, ինչով և սահմանափակվում է նրանց «ադրբեջանամետ» գործունեությունը: Այս կապակցությամբ հետաքրքրություն է ներկայացնում բրիտանական LINKS կազմակերպության գործունեությունը, որը մասնագիտացած է Արևելյան Եվրոպայում հակամարտությունների կարգավորման և պետական շինարարության, Թուրքիայի և Աֆղանստանի վերաբերյալ հարցերի ուսումնասիրման, խորհրդատվության և առաջարկությունների մշակման ուղղությամբ: Հիմքեր կան պնդելու, որ LINKS-ը կորցրել է հետաքրքրությունը ինչպես ղարաբաղյան, այնպես էլ կովկասյան մյուս թեմաների նկատմամբ, ինչը կարող է վկայել բրիտանական այն կազմակերպությունների շրջանակի նեղացման մասին, որոնց ջանքերն ուղղված են Հարավային Կովկասում Բրիտանիայի քաղաքական ու աշխարհատնտեսական շահերի պաշտպանությանը:
Հնարավոր է, որ «ԲՊ»-ի շահերի պաշտպանությանը մասնակցում է նաև բրիտանական խորհրդարանի պատգամավոր, ԵԽԽՎ-ի գլխավոր քարտուղար Թերի Դևիսը, որը երբեք չի թաքցրել իր «խոր հակակրանքը» Հայաստանի ու ղարաբաղյան թեմայի նկատմամբ: Նա ամենևին շահագրգռված չէ ղարաբաղյան խնդրի կարգավորման առաջարկությունների մշակմանը մասնակցությամբ, քանի որ դա նրա անձնական շահերին բնավ չի համապատասխանում: Նրա, ինչպես նաև նրա օգնականներ Էմմա Ջակոբի և Յասմին Միրզայի հետ շփումներից կարելի է եզրակացնել, որ նրանց ղեկավարը որևէ կոնկրետ ծրագիր չունի ղարաբաղյան խնդրի առնչությամբ (պետք է նկատի առնել, որ Թերի Դևիսի ընտրատեղամասում բավական մեծ թիվ են կազմում մահմեդականները, հիմնականում պակիստանցիները, որոնք միավորված են մի շարք հասարակական ու կրոնական կազմակերպությունների մեջ): Դրան զուգընթաց, մի շարք նշաններ կան այն բանի, որ Թերի Դևիսը եվրոպական կառույցներում ադրբեջանական շահերի ջատագով է, նախ և առաջ` ղարաբաղյան հարցում: 2005 թ. Մեծ Բրիտանիայի նախաձեռնությամբ ԵԽԽՎ-ն փորձ արեց ընթացք տալ այդ խնդրին, որը բավական արագ ձախողվեց: Այդ կապակցությամբ իրենց ընդգծված նյարդայնությունը չթաքցրին ո՛չ Թերի Դևիսը, ո՛չ Մեծ Բրիտանիայի վարչապետի ներկայացուցիչ Բրայան Ֆոլլը:
Եվրոպական կառույցների պատվերով Լոնդոնում ստեղծվել է վերլուծաբանների խումբ, որն զբաղվում է Արևելյան Եվրոպայում առկա տեղային հակամարտությունների կարգավորման և անվտանգության վերաբերյալ առաջարկությունների մշակմամբ: Այդ խումբը հենվում է երեք հետազոտական հիմնարկների` «Ռազմավարական հետազոտությունների միջազգային ինստիտուտի», «Լոնդոնի տնտեսական և քաղաքական հետազոտությունների միջազգային ինստիտուտ-թագավորական քոլեջ-Լոնդոնի համալսարանի», «Եվրոպական բարեփոխումների կենտրոնի» վրա: Այն գլխավորում է առաջատար ռազմաքաղաքական «RUSI» ինստիտուտի ղեկավար, պրոֆեսոր Մայքլ Քլարկը, ով ջանում է գործընկերներ ձեռք բերել Թբիլիսիում, Երևանում և Բաքվում, ինչպես նաև Կենտրոնական Ասիայում: Խումբը երկար ժամանակ ձևավորվում էր, բայց առայժմ մտահղացումներ, հայեցակարգեր ու մոտեցումներ չկան: Կարելի է ենթադրել, որ այն կհեղինակի շատ անբովանդակ, անիրատեսական նյութեր: Հարկ է նշել, որ ստեղծվելիք ընդարձակ վերլուծությունը սերտորեն կապված կլինի բրիտանական բիզնեսի այն առաջատարների հետ, որոնք ռազմավարական շահեր ունեն Սև ծովից մինչև Չինաստան ձգվող տարածքում, և բնական է, որ ծրագրի գլխավոր հովանավորներից մեկը «ԲՊ»-ն է:
Բրիտանական փորձագետների խոստովանությամբ, նավթային ընկերությունները երբեք խնդրանքով կամ պահանջով չեն դիմել ԱՄՆ-ին` ապահովելու նավթամուղների կամ նավթահանքերի անվտանգությունը: ԱՄՆ-ի ռազմական ներկայության հարցում նավթային ընկերությունների շահագրգռությունը Պենտագոնի հնարանքն է և ընդհանուր ոչինչ չունի հաղորդուղիների անվտանգության ապահովման իրական խնդիրների հետ: Ներկայումս, փորձագետների գնահատմամբ, այդ տարածաշրջանների պետությունները շահագրգռված են կայունության և անվտանգության ապահովմամբ: Այս կապակցությամբ ԱՄՆ-ը չի կարող այսուհետ ևս Հարավային Կովկասում իր ռազմական ներկայությունը հիմնավորել էներգետիկ հաղորդուղիների և նավթահանքերի անվտանգության ապահովման պահանջներով: Հետաքրքրություն է ներկայացնում այն, որ դեռ վերջերս «ԲՊ»-ն և այն փորձագետները, ովքեր, այսպես թե այնպես, ներգրավված են «ԲՊ»-ի գործունեության և մշակումների մեջ, Հարավային Կովկասում ամերիկյան ռազմական ներկայության դերն ու խնդիրները միանգամայն այլ կերպ էին դիտարկում: Մինչև Վրաստանի 2008 թ. օգոստոսի դեպքերը, բրիտանական ռազմական փորձագետների վկայությամբ, ԱՄՆ-ը չէր մեծացնում իր զինվորականների ներկայությունն Ադրբեջանում և Վրաստանում, ինչպես նաև ՈՒզբեկստանում: Նկատվում էր Ադրբեջանի օդանավակայանների նախապատրաստությամբ զբաղվող հրահանգիչների թվի որոշ կրճատում: Ընդհանուր առմամբ, այդ գնահատումների համաձայն, կարելի է պնդել, որ ԱՄՆ-ը վերանայել է Հարավային Կովկասում իր ռազմական ներկայության սահմանափակման ծրագրերը, և այդ պետությունների հետ ռազմական համագործակցության նախկին ծրագրերն ու մտադրությունները պետք է իրականացվեն: «Բրիտիշ պետրոլեում» ընկերության վերլուծական խորհրդի ղեկավարի խոստովանությամբ, ընկերությունը Հարավային Կովկասում ԱՄՆ-ի ռազմական ներկայության կարիքը չունի և պատրաստ է ինքնուրույն ապահովելու նավթամուղների անվտանգությունը` Ադրբեջանի ու Վրաստանի կառավարությունների աջակցությամբ: Իրավիճակն ու համապատասխան գնահատականներն սկսեցին փոխվել արդեն 2008-ի սկզբին, երբ ամերիկացիներն ու բրիտանացիները փոխհամաձայնեցված որոշում ընդունեցին Սև ծովում իրենց ռազմական ներկայությունը մեծացնելու ծրագրերի վերաբերյալ: Այդ պահից Լոնդոնում դադարեցվեցին այն բոլոր մշակումները, որոնք չէին համապատասխանում Սև ծովի ավազանում ռազմական ներկայությունն ավելի ու ավելի մեծացնելու անհրաժեշտության տեսակետին: «ԲՊ»-ում հասկացան, որ նման մտադրություններն է՛լ ավելի կասկածի տակ կդնեն անվտանգությունն ու կմեծացնեն սպառնալիքը` կապված տարածաշրջանում մեծ ջանքերի գնով ստեղծված վառելիքամատակարարման համակարգի գործունեության հետ:
Փորձագիտական ընկերակցության անդամները, որպես կանոն, «ԲՊ»-ի գործունեությունը ներկայացնում են իբրև միջազգային, առևտրային խնդիր, որը հեռու է քաղաքականությունից: Այդ փաստարկներն է՛լ ավելի ուժեղացան, երբ «ԲՊ»-ն միացավ «ԱՄՕԿՕ»-ին և անցավ նավթի իրացման դոլարային հաշվարկների: Միաժամանակ, «ԲՊ»-ն մնում է իբրև կարևոր գործիք Մեծ Բրիտանիայի արտաքին քաղաքականության մեջ, ինչպես «ՏՈՏԱԼ»-ը Ֆրանսիայի քաղաքականության մեջ: Ներկայումս, երբ համաշխարհային տնտեսական ճգնաժամը Մեծ Բրիտանիայի տնտեսությունն ու քաղաքականությունը փլուզման եզրին է հասցրել, հետաքրքրություն է ներկայացնում այդ ընկերության դերը բրիտանական քաղաքականության մեջ, տարբեր տարածաշրջաններում բրիտանական դիրքերի պահպանման գործում:
Այս առանձին դիտարկումներն ու բանավիճային հետևությունները վկայում են, որ եթե նախկինում Հարավային Կովկասում ԱՄՆ-ի ռազմավարական հեռահար նպատակը վառելիքի հաջող արդյունահանումն ու առաքումն էր, այժմ ԱՄՆ-ի նպատակներն ու խնդիրներն ավելին են, և Հարավային Կովկասում ու հարակից տարածաշրջաններում ԱՄՆ-ի շահերը պետք է դիտարկել այլ ընդգրկումով: Այդուամենայնիվ, այդ համակարգի անվտանգության պահպանումն առաջնային խնդիր է տեսանելի հեռանկարում: Անվտանգության պատկերացումներն ու հորիզոններն ընդլայնվել են, թեև գերակայությունները նույնն են: Դրանով է պայմանավորված տարածաշրջանում ԱՄՆ-ի ռազմական ներկայության մեծացման հեռանկարը: Ամերիկացիների համար այլ լուծումներ չկան: Կոնկրետ խնդիր է լուծվում:

Իգոր ՄՈՒՐԱԴՅԱՆ

Դիտվել է՝ 6228

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ